پلاگین AMEK200 یکی از قدرتمند ترین پلاگینهای میکس و مسترینگ در دنیای موسیقی
مقدمه ای بر پلاگین AMEK 200 :
امروز میخواییم نگاهی بندازیم به پلاگین جدید از شرکت alliance یعنی AMEK 200
ابتدا بزارید یه نمای کلی از پلاگین به شما بدم .همون طور که توی ویدیو آموزشی میبینید. اگه به تفاوت صدا قبل و بعد از فعال بودن پلاگین گوش کنید تغییر چشم گیر این پلاگین رو میبینید .
قبل از هر چیز باید بگم که این پلاگین یک نمونه شبیه سازی شده از نسخه سخت افزاری خودش هست .
شرکت سازنده اعلامکرده که این پلاگین لذت تجربه استفاده از نسخه های سخت افزاری این پلاگین رو به کاربر میده .
در یک نگاه کلی پلاگین چند تا بخش اصلی داره
۱- فیلتر
۲- گیت و اکسپندر
۳- کمپرسور
۴- لیمیتر
۵- VCA Cliper
۶- اکولایزر
۷-THD و V GAIN
۸-تعدادی میتر که نگاهی به سطح ورودی و خروجی میندازه
۹-دو تا ناب mono maker و stereo width
۱۰- در نهایت تعدادی پارامتر های سراسر
نکته مهم : با توجه به ابزارهای کامل و دقیقی که این پلاگین Amic 200 داره و از اونجایی که در نهایت باعث شفافیت و وضوح بیشتر صدامون میشه میتونیم علاوه بر میکس میتونیم از Amic 200 در مسترینگمون هم استفاده کنیم .
درواقع بجای استفاده کردن از چندین پلاگین مورد نیاز در میکس مسترینگ پشت سر هم مثل اکولایزر ، لیمیتر و … که خیلی مواقع باعث حتی سنگین شدن RAM و CPUسیستممون میشه میتونیم از این پلاگین استفادهکنیم و تمام اون مراحل رو باهاش به سادگی انجام بدیم .
نکته جزیی و جالب این پلاگین استفاده از نابهایی هست که بسیار دقیق و جزیی ساخته شدن و یادآور سخت افزار همین مدل هست .
خوب برسیم به جزییات AMEK 200 :
۱-ناب های پس و لو پس
نکته مهم در استفاده از این پلاگین حرکت سیگنال توی این پلاگین هست که بصورت بالا به پایین و چپ به راست هست.
مثلا تصور کنید زمانی که این پلاگین رو روی وکال گذاشتین . سیگنال وکال شما اول از بالا ، وارد فیلترها میشه یعنی لو پس و های پس میشه .
ناب های پس از فرکانس ۲۰ تا ۲۰ هزار هرتز و لو پس از ۲۰ تا ۳۰ هزار هرتز رو پوشش میده و البته هر کدوم از فیلتر هارو که نیاز نداشتین میتونید غیر فعال هم کنید .
همچنین این امکان وجود داره تا بتونید موقعیت این ماژول رو تغییر بدین .
In: سیگنال در مسیر ورود به پلاگین اول در این قسمت پردازش میشه
Post: که درواقع ماژول فیلتر های پس و لو پس رو بین اکولایزر و لیمیتر قرارمیده .
Sc: که میتونید توی این حالت کنترل بیشتری در پلاگین داشته باشید ، به طور مثال کمپرسور با شدت کمتر به فرکانسهای لو و ترنزیشنها واکنش نشون میده .
۲- گیت و اکسپندر :
میتونید با خاموش و روشن کردن این دکمه این بخش رو فعال و غیر فعال کنید .
بطور پیش فرز این بخش روی Exp یا همون اکسپندر هست ( ترجمه فارسی اکسپندر میشه بسط دهنده ، یکمی عجیبه ) به هر حال.
بخش های مختلف لازم مثل ترشولد ، رنج ، Ratio ، و ریلیز و اتک رو هم داره .
نکته ای که در رابطه با اتک هست اینه که تنها یک متغیر سه مرحله ای داره که میتونید بین Fast, medium و Slow بسته به شرایط ازش استفاده کنید .
اگه میخوایید از این بخش به عنوان گیت استفاده کنید میتونید این گزینه EXP روخاموش کنید و این بخش تبدیل به گیت میشه وهمون طور که میبینید بعد از اون ناب Ratio تبدیل به Hold میشه .
اگه نمیدونید گیت یا اکسپندر چی هست میتونید از بخش دانلود های سایت انزو حکمت Gate یا Expander رو سرچ کنید و اموزش مربوط به این بخش رو هم ببینید .
۳- فیلتر های پس و لو پس
در پلاگین AMEK 200 شما مجدد توی این مرحله یک فیلتر لوپس و های پس رو دارید که میتونید سیگنال گذر کرده از گیت یا اکسپندرتون رو مجدد اگه نیاز داشتین اصلاح کنید .
گزینه Listen به شما اجازه میده تا سیگنالی که از مدار گذشته و تغییر کرده رو بشنوید . به زبان ساده بخوام بگم میتونید دقیقا فرکانسهایی رو که فیلتر میکنید روبشنوید .
و گزینه High Q که درواقع کیو رو در فیلتر ها افزایش میده .
۴- کمپرسور
این ماژول تمام جزییات یک کمپرسور واقعی روداره .
Threshold: که آستانه رو مشخص میکنه
Ratio: درواقع پارامتری هست که تعیین میکنه کمپرسور با چه شدتی حجم صدا رو کاهش بده
Timing: یه تفاوت جزیی این پلاگین با کمپرسورهای دیگه اینه که اتک و ریلیز ، یعنی زمان ورود سیگنال به کمپرسور و زمان خروج سیگنال از کمپرسور در یک ناب با هم ترکیب شدن به اسم تایمینگ . که بر اساس میلی ثانیه عمل میکنه .
دکمه Ambnc: که درواقع تفاوت بین سیگنال خشک و سیگنال کمپرس شده در خروجی پلاگین رو نشون میده .
ناب Make up که درواقع به شما کمک میکنه تا اگه در طول کمپرس کردن لول رو از دست دادید بتونید اون رو جبران کنید و لول رو افزایش بدین .
و ناب Mix که در واقع میتونید درش نسبت صدای کمپرس شده و صدای خام رو ترکیب کرد. به عنوان مثال اگه اون رو روی ۱۰۰ بزارید دارید ۱۰۰ در صد صدای پردازش شده رو میشنوید و اگه روی صفر بزارید کاملا صدای بدون کمپرس و خام رومیتونید بشنوید .
در واقع یکی از تکنیکهای میکس در درامز برای رسیدن به صدای پانچی هم هست که میان درش درامز رو حسابی کمپرس میکنن ولی سطح میکس رو پایین میارن و اصطلاحا کمپرس موازی انجام میدن .
۵- لیمیتر
گرینه بعدی لیمیتر هست .
توی یک تعریف ساده میتونیم بگیم کمپرسور با Ratio بینهایت رو لیمیتر میگن .
یه ویدیو کامل در رابطه با لیمیتر و انواع اون داریم که میتونید توی قسمت دانلودها اونو ببینید.
۶- VCA clip
این ماژول در پلاگین AMEK 200 بسیار شبیه به brain work BX Cliper رفتار میکنه .
این diode clipper هست اما با مدار منحصر به فرد خودش .
دیجیتال کلیپر در میکس و مسترینگ میتونه بطور کلی نامطلوب بننظر برسه ولی الگوریتم سافت کلیپینگ مبتنی بر سخت افزار میتونه با ملایمت بیشتری صدای شما رو سچوریت یا درواقع اشباع کنه. که درواقع میتونید یک صدای قوی و حجیم داشته باشید .
ناب headroom در پلاگین AMEK 200 مثل یک پارامتر سقف عمل میکنه و همچنین کاراکتر کلیپینگ رو تغییر میده
درواقع اگه اونو بر خلاف عقربه ساعت بچرخونید VCA رو بیش از حد درایو میکنه که البته باعث افزایش لول صدای موزیک شما هم میشه .
یک گزینه VCA clip میبینید که درواقع مثل لیمیتر عمل میکنه و از دیستورت شدن صدا در خروجی جلوگیری میکنه .
و اگه ناب رو روی صفر بزارید درواقع همون رفتار سافت کلیپینگ مبتنی بر سخت افزار رو نشون میده که بهش اشاره کردم.
پایین اون هم دو گزینه کنترل سایدچین رو میبینید
دکمه SC LINK که درواقع باعث میشه گین ریداکشن در گیت ، اکسپندر ، کمپرسور و لیمیتر در کانال چپ و راست استریو به میزان مساوی اعمال بشه . این امر به استریو ایمیج کمک میکنه ولی از اون طرف ممکنه باعث پمپاژ یا زیاد شدن افکت بشه پس خیلی مراقب باشین .
خود شرکت سازنده پلاگین AMEK 200 پیشنهاد کرده که از این بخش بیشتر برای مسترینگ خودتون استفاده کنید و اگه از پلاگین توی یک لاین استفاده میکنید میتونید این بخش رو غیر فعال کنید .
دکمه اکسترنال سیگنال که درواقع به شما این امکان رو میده تا به یک ساید چین خارجی دسترسی داشته باشین .
خیلی ساده بخوام بگم یکی از رایج ترین استفاده های ساید چین خارجی استفاده روی یه بیس ترک مثل کیک هست .
توی این حالت شما به پلاگین فرمان میدید تا فقط وقتی فعال باشه و لاین مورد نظر رو کمپرس کنه که سیگنال کیک وارد میشه و این کار رو میتونید با پلاگین AMEK 200 انجام بدین .
معمولا توی موسیقی الکترونیک از این حالت زیاد شنیدین .
۷- اکولایزر
همون طور که میتونید ببینید در پلاگین AMEK 200 یه اکولایزر ۵ بانده داریم که شامل فرکانسهای های،های مید ، مید ، لو مید و لو میشه .
هر بخش دارای نابی هست برای انتخاب دقیق تر فرکانس و از این ناب هم میتونید گین همون فرکانس رو افزایش و یا کاهش بدین و میتونید از اینجا هم کیو یا همون پهنای باند رو مشخص کنید شرکت سازنده گفته
سخت افزاری که این EQ بر اساس اون ساخته شده صدای بسیار شفافی داره در دهه ۸۰ به شدت برای مسترینگ استفاده میشده
همچنین هر کدوم از بخشهارومیتونید از این قسمت فعال و غیر فعال کنید .
دکمه Auto Listen یه ویژگی واقعا جالب داره
شما میتونید محدوده فرکانسی رو که تغییر میدین بشنوید .
این گزینه برای زمانی که نسبت به تغییر یه فرکانس شک دارید بسیار کمک کننده هست .
مثلا تصور کنید یه فرکانس توی موزیکتون هست که دوسش ندارین ولی نمیتونین پیداش کنید
کافیه Q یا پهنای باند رو محدود کنید گزینه Auto Listen رو فعال کنید و بعد ناب فرکانس رو بچرخونید تا فرکانسی که اذیتتون میکنه رو بتونید راحت تر پیدا کنید .
دکمه Invert که درواقع کارای انجام شده روی فرکانس رو معکوس میکنه .
مثلا اگه ۱۵ دسیبل یه بخش رو افزایش داده باشین درواقع بعد از فعال کردن اینورت ۱۵ دسیبل از فرکانس انتخابیتون کاهش پیدا میکنه .
ناب Gain Scale که در واقع هر تغییری رو که توی بخش گین دادید رو براتون اغراق میکنه .
دکمه post که موقعیت پیش فرز EQ رو بلافاصله بعد از کمپرسور و قبل از لیمیتر قرار میده .
زمانی که روی Pre باشه اکولایزر بعد از ماژول فیلتر و قبل از گیت و اکسپندر قرار میگیره .
گزینه SC که اکولایزر رو در ابتدای مدار قرار میده حتی قبل از ماژول فیلتر .
پس بدین ترتیب به محض وارد شدن، سیگنالتون EQ میشه
8- THD و V Gain
THDخیلی خلاصه بخوام بگم وقتی شما از اکولایزرهای سخت افزاری استفاده میکنید سطحی از محتوای هارمونیک رو به سیگنالتون اضاف میکنید . درواقع این یکی از مولفه هایی هست که منجر به صدای آنالوگ سخت افزار میشه . با چرخوندن این ناب مقدار بیشتری از سچوریشن یا همون اشباع رو به صداتون میدین و این پلاگین AMEK 200 به طبیعیتر شدن صدای شما کمک میکنه.
و vGain که درواقع یک سری نویزهای آنالوگ رو به سیگنالتون اضاف میکنه تا موزیک شما در نهایت صدای طبیعی تری داشته باشه .
9- DB Meter
همون طور که میبینید دو بخش اصلی dbu و vu رونمایش میده
همچنین بخش نمایش برای هر کدوم از قسمت های لیمیتر ، کمپرسور و گیت رو هم داره .
10- mono maker , stwidth
شما میتونید بخشهای فرکانسی که مورد نظرتون هست رو با پلاگین AMEK 200 مونو کنید .
مثلا در محدوده بیس این کار بسیار خوب جواب میده و باعث کوبنده تر شدن بیس و کیک شما میشه . و البته مونو کردن فرکانسهای بیس موزیک یکی از راه های شفاف تر شدن توی مسترینگ هم هست .
ناب استریو واید که به شما این اجازه رومیده تا موزیک خودتون رو از اون چیزی که از اول بوده پهن تر یا حتی باریکترکنید .
بخش راست پلاگین ناب In gaine رو میتونید ببینید و پایین اون هم سوییچ معکوس کردن فاز هست
و بعد از اون سوییچ mute هست که میتونید به طور کلی پلاگین رو غیر فعال کنید .
همچنین شما یه ناب پن دارید که میتونید در صورت نیاز برای چپ و راست کردن و جایگاه دادن سیگنالتون ازش استفاده کنید . و پایین اون یک گین فیدر خروجی هم میبینید که میتونه به شما برای کنترل میزان صدای خروجی کمک کنه .
11- نوار بالایی پلاگین AMEK 200
یکی از ابزارهای کاربردی این پلاگین undo و redo هست که درواقع میتونید تغییرات پلاگین خودتون رو ببینید و صداهارو قبل و بعد تغییرات به راحتی با هم مقایسه کنید .
حتی میتونید از پلاگین چهار برگه متفاوت داشته باشین و بعد از ایجاد تغییرات توی هر برگه اونهارو با هم مقایسه کنید
و میتونید حتی برگه ها روبا کپی و پیست کنید .
و با زدن ریست کل تغییرات پلاگین رو به حالت اول برمیگردونه
یکی از ویژگی های منحصر به فرد پلاگین AMEK 200 تاثیر گذاری و تقسیم بندی مید و ساید موزیک هست .
مثلا میتونید از این پلاگین فقط برای تاثیر گذاری رو ساید موزیکتون استفاده کنید با برعکس .
در اخر پلاگین AMEK 200 یه بخش مخفی داره که با کلیک روی این قسمت میتونید ظاهرش کنید
اسامی کسایی که این پلاگین رو زحمت کشیدن و طراحی کردن رو میتونید ببینید و این پایین میتونید PPM متر و VUمتر خودتون رو شخصی سازی کنید .
که اگه نمیدونید چجوری کار میکنه به همبن صورتی که هست رهاش کنید .