آنچه در این مقاله میخوانیم:
توصیه میکنم اگه قصد دارید در کلاسهای آموزش آهنگسازی شرکت کنید این صفحه رو بخونید . توی این مقاله سعی کردم مطالب مهمی که قبل از شروع کلاس های آموزشی لازم هست بدونید رو براتون توضیح بدم و تا جایی که میتونم تشریح کنم . همچنین سوالات متداولی که هنر آموزها براشون پیش میاد رو جواب بدم.
اما در ابتدا بذارید دو تا سوال ابتدایی رو توضیح بدیم .
آهنگسازی یعنی چی ؟ و به چه کسی میگن آهنگساز؟
آهنگسازی چیست ؟
آهنگسازی یک هنره که با استفاده از صداها، ملودیها، ریتمها، و ساختارهای موسیقیایی، احساسات و افکار را انتقال میده . این فرآیند شامل انتخاب و ترتیب دادن نتها، ساخت صداها و ابزارهای مختلف، و ایجاد ترکیبات مناسب برای ایجاد یک تجربه موسیقیایی هست که میتونه متنوع و قابل تحرک باشه. آهنگسازی همچنین میتونه شامل ابزارهای مختلفی از جمله سازهای زنده ، سینتیسایزرها، و VST ها باشه.
هر آهنگسازی دارای یک فرآیند خلاقانه هست که از ابتدا تا انتها ایدهها، نوآوریها، و ابتکاراتی را به کار میگیره تا یک آثار موسیقیایی کامل و متمایز ایجاد بشه. از نظر فنی، آهنگسازی شامل استفاده از اصول موسیقیایی، دانش ابزارهای مختلف موسیقیایی، و درک از پروسه تولید صدا و تنظیم صوته.
موسیقی میتونه در انواع و اقسامی مانند کلاسیک، پاپ، راک، جاز، الکترونیک و غیره باشه و هر یک از این سبکها دارای ویژگیها و الگوهای خاص منحصر به فرد هست . از این رو، آهنگسازی یک فرآیند چند وجهی هست که نیازمند ترکیبی از احساسات، فناوری، و دانش فنی هست تا به نتیجهی دلخواه برسه
به چه کسی میگن آهنگساز؟
آهنگساز عموماً شخصیه که موسیقی را تولید میکنه ، ترکیبی از صداها، ملودیها و آهنگهای مختلف را ایجاد میکنه . توی ایران تعریف گاها اشتباهی در مورد آهنگساز وجود داره . آهنگساز کسی هست که ملودی موزیک رو میسازه و بعد از اون تنظیم میکنه اما معمولا توی ایران تعریف آهنگساز کسیه که فقط ملودی رو ساخته که این اشتباهه .
قبل از اینکه ادامه بدیم یه نکته مهم رو در نظر داشته باشید ، کسی که آهنگساز خوبیه الزاما نمیتونه آموزش آهنگسازی بده و اینارو با هم اشتباه نگیرید . در ادامه به این موضوع میرسیم که یک مدرس خوب آهنگسازی باید چه خصوصیاتی داشته باشه .
آهنگسازان به عنوان هنرمندانی شناخته میشن که موسیقیهای مختلف را میسازن. اونها با استفاده از ابزارهای موسیقی مختلف، از جمله سازهای موسیقی و نرمافزارهای کامپیوتری، موسیقی را تولید و آهنگسازی میکنن .
توضیح کامل تری از یک آهنگساز ممکنه شامل موارد زیر باشه:
- **زندگینامه**: شامل اطلاعات شخصی مانند نام، سن، و محل تولد آهنگساز، همچنین تجربه و آثار معروف او در زمینه آهنگسازی.
- **سبک موسیقی**: توضیح در مورد سبک یا سبکهای موسیقی که آهنگساز در آنها فعالیت داره، به همراه مثالهایی از آثار معروف او در هر سبک. این نکته خیلی مهمه که خود آهنگساز در چه سبکی فعالیت داره و اینکه در چه سبکی میخواد آموزش آهنگسازی بده ؟
- **آثار معروف**: بررسی آثار معروف و مهم آهنگساز، همراه با توضیحاتی در مورد موضوع، محتوا و اثرگذاری اونها.
- **نکات فنی**: توضیحات در مورد روشها و فنون آهنگسازی استفاده شده توسط آهنگساز در آثارش، از جمله ترکیب صداها، ساختار آهنگ، و استفاده از ابزارهای موسیقی.
5. **تجربه و دیدگاه شخصی**: نگاهی به تجربه و دیدگاه شخصی آهنگساز درباره موسیقی و فرایند آهنگسازی، از جمله ایدهها و الهاماتی که او را به سمت آهنگسازی سوق دادن
مدرس آهنگسازی چه خصوصیاتی باید داشته باشه ؟
مدرس آهنگسازی باید دارای یک سری از خصوصیات و مهارتها باشه تا بتونه به هنرآموزان بهترین آموزش را ارائه بده. همون طور که قبلا هم اشاره کردیم هر کسی نمیتونه به شما آموزش آهنگسازی بده برخی از این خصوصیات عبارتند از:
- **تخصص در زمینه آهنگسازی**: مدرس باید تجربه و تخصص کافی رو در زمینه آهنگسازی داشته باشه، از جمله تسلط بر نرمافزارهای آهنگسازی و دانش فنی مورد نیاز برای تولید موسیقی.
متاسفانه برخی از اساتید آهنگسازی هنوز نمیتونن با نرم افزارهای موسیقی مثل کیوبیس کار کنن و هیچی در مورد اونها نمیدونن .
اشتباه نکنید ، نمیخوام بگم کسی که کار با نرم افزارهای موسیقی رو بلد نیست آهنگساز خوبی نیست اما با پیشرفت تکنولوژی هر کسی در هر سبک موسیقی که فعالیت داره باید بتونه حد اقل با یکی از نرم افزار های پایه مثل کیوبیس کار کنه.
- **توانایی ارتباطی و ارتباط موثر با هنرآموزان**: کسی که میخواد آموزش آهنگسازی بده باید بتونه ارتباط موثری با هنرآموزان برقرار کنه و موضوعات پیچیده را به زبانی ساده و قابل فهم برای اونها بیان کنه.
قبلا هم اشاره کردیم که الزاما کسی که آهنگساز خوبی هست نمیتونه مدرس خوبی هم باشه . گاهی میبینیم شخصی آهنگهای بسیار زیبا و فاخر و جذابی رو تولید کرده اما هنر آموزان اون نمیتونن ارتباط خوبی باهاش بگیرن و درک درستی از مطالب آموزش داده شده ندارن . پس نحوه بیان مدرس بسیار بسسسسیار مهمه .
- **تجربه عملی**: مدرس باید توانایی آموزش مبانی نظری را داشته باشه و همچنین بتونه تجربیات عملی خود را با هنرآموزان به اشتراک بذاره و اونها رو در فرایند آهنگسازی هدایت کنه.
- **اشتیاق به آموزش و یادگیری مداوم**: مدرس باید به روز باشه و با تغییرات و پیشرفتهایی که در زمینه آهنگسازی اتفاق میفته خودش رو آپدیت نگه داره و علمش رو افزایش بده. تمایل به یادگیری مداوم داشته باشه تا بتونه به بهترین شکل ممکن به هنرآموزان خود آموزش بده.
تمام بزرگان دنیا ، تمام آهنگسازان بزرگ دنیای موسیقی مدام خودشون رو با پیشرفت های دنیای موسیقی به روز میکنن و علم و آگاهی خودشون رو مدام به روز میکنن . شاید فک کنید این بدین معنیه که مدرس باید سبک خودش رو هم تغییر بده . نه اشتباه نکنید . به عنوان مثال شخصی مثل هانس زیمر (آهنگساز بزرگ آلمانی که اثرات فاخری رو مثل موسیقی متن فیلم بتمن – شوالیه تاریکی رو تولید کرده ) وقتی مصاحبه هاش رو میشنوید میبینید که اون به این موضوع اشاره داره که مدام علم خودش رو به روز نگه میداره و مدام در حال یادگیریه در حالی که سبک موسیقی و امضا خودش رو در ساخته هاش حفظ میکنه.
و متاسفانه یکی از نقطه ضعف های اساتید داخلی ما اینه که اکثرا زمانی که شروع به تدریس میکنن دیگه علم خودشون رو به روز نمیکنن و سالها متد قدیمی و تکراری خودشون رو تدریس میکنن .
پس این نکته رو هم در انتخاب کسی که میخواد بهتون آموزش آهنگسازی بده در نظر داشته باشید .
- **صبر و پایداری**: آموزش آهنگسازی نیازمند صبر و پایداریه، فرایند یادگیری موسیقی ممکنه زمانبر باشه و هنرآموزان ممکنه با مشکلات و موانع مواجه بشن پس استاد باید با صبوری به سوالات و مشکلات اونها گوش کنه و بهشون با دلایل صحیح پاسخ بده .
- **قدرت تحلیل و ارزیابی**: مدرس باید بتونه عیبیابی کنه و به هنرآموزان خود بازخورد مناسبی ارائه بده تا اونها رو در بهبود مهارتهای آهنگسازیشون راهنمایی کنه.
- **انگیزهبخشی**: مدرس باید بتونه انگیزه و اشتیاق هنرآموزان رو به یادگیری و پیشرفت در زمینه آهنگسازی تقویت کنه و اونها رو به خلق موسیقی جدید ترغیب کنه.
با توجه به این خصوصیات، یک مدرس آهنگسازی موفق میتونه به هنرآموزانش کمک کنه تا مهارتهای آهنگسازی خودشون رو بهبود بدن و آموزش آهنگسازی رو براشون جذابتر کنه تا به آرمانهاشون در دنیای موسیقی نزدیکتر بشن .
اگه میخواییم آموزش آهنگسازی پاپ رو یاد بگیریم لازم هست که اصول آهنگسازی کلاسیک رو بدونیم ؟
آموزش آهنگسازی پاپ و آموزش آهنگسازی کلاسیک دو زمینه مختلف در دنیای موسیقی هستن که هر کدوم طرفدارای خاص خودش رو داره با این وجود، دانش اصولی در زمینه آهنگسازی کلاسیک میتونه به آهنگسازان پاپ کمک زیادی کنه. اصول آهنگسازی کلاسیک شامل مباحثی مانند هارمونی، ملودی، ریتم، ساختار فورمی، و ارتباط بین اجزای موسیقی میشن. این مفاهیم میتونن در فهم بهتر از دینامیکهای موسیقی و بهبود فنی در آهنگسازی پاپ مفید باشن.
به عنوان مثال، مباحثی مانند هارمونی و ملودی در آهنگسازی کلاسیک میتونن به شما در درک بهتر استفاده از آکوردها، توالیهای آکوردی، و ترکیبات ملودیک در آهنگسازی پاپ کمک کنه. همچنین، مفاهیم مربوط به ساختار فورمی و توسعه موسیقی در کلاسیک میتونن به آهنگسازان پاپ در طراحی و ساختاردهی آهنگها و بخشهای مختلف اونها کمک کنن.
در نهایت، اگرچه میتونیم به عنوان یک آهنگساز پاپ بدون دانش عمیق در زمینه آهنگسازی کلاسیک موفق بشیم ، اما داشتن آگاهی از این اصول میتونه فرآیند آهنگسازی شما را بهبود بده و به شما کمک کنه تا نتایج مطلوبتری در اثرگذاری بر مخاطبین داشته باشین.
پس پیشنهاد میکنم حتی اگر دوست دارید فقط آهنگسازی پاپ یا حتی الکترونیک انجام بدین هارمونی و مباحث پایه موسیقی کلاسیک رو یاد بگیرید.
برسیم به یکی از سوالات مهم و پر تکرار دیگه
از وقتی که آموزش آهنگسازی رو شروع میکنیم ، چه مدت بعدش میتونیم آهنگسازی کنیم ؟
زمانی که یک نفر شروع به آموزش آهنگسازی میکنه تا زمانی که به اندازه کافی آمادگی برای آهنگسازی پیدا کنه ، بسیار متغیره و بستگی به عوامل مختلفی داره ، از جمله:
- **تجربه پیشین**: اگر شخص قبلاً تجربه موسیقی داشته باشه ، ممکنه با سرعت بیشتری بتونه مفاهیم آموزشی را درک کنه و در نهایت به جایی برسه که بتونه آهنگسازی کنه.
به عنوان مثال اگه شخصی قبل از آموزش آهنگسازی ، تجربه نوازندگی سازی مثل گیتار یا پیانو رو داشته باشه قطعا درک بیشتری از آکوردها و هارمونی ها داره چون در نوازندگی با یه سری آکوردهای بد صدا و خوش صدا آشنا شده . اما کسی که سابقه نوازندگی نداشته مسلما زمان بیشتری لازم داره تا یک سری مطالب پایه رو یاد بگیره .
- **سطح اراده و تعهد**: میزان تعهد و اراده شخص در یادگیری و تمرین نیز نقش مهمی در سرعت پیشرفت او در آهنگسازی داره .
من شخصا همیشه به هنرجوهام وقتی ازم میپرسن چقدر کلاس آهنگسازیمون طول میکشه تا بتونیم به طور مستقل آهنگسازی کنیم میگم : این کاملا بستگی به خودتون داره هر چقدر بتونید زمان بیشتری بذارید قطعا زودتر به نتیجه میرسید . خیلی وقتا هنر جوها فک میکنن اگه تعداد کلاس ها در هفته بیشتر از یک مرتبه باشه این بدین معنیه که کلاسشون زودتر تموم میشه و میتونن زودتر به نتیجه ای که میخوان برسن .
در صورتی که این درک اشتباهیه که متاسفانه وجود داره . شاید شما در زمان کلاس 30 دقیقه آموزش ببینید و مطالبی رو توی اون 30 دقیقه یاد بگیرید . اما اصل ماجرا از زمانی شروع میشه که شما میرید خونه . موضوع مهم اون وقتیه که شما برای تمرین چیزهایی که یادگرفتید صرف میکنید . مسلما هرچقدر زمان تمرینتون رو بیشتر کنید روی مطالب مسلط تر میشید و در نهایت سریع تر و زودتر میتونید وارد دنیای زیبای آهنگسازی بشید .
اینو هم در نظر داشته باشید آموزش آهنگسازی نمیتونه به تنهایی شمارو آهنگساز کنه . چیزی که شما رو تبدیل به آهنگساز میکنه مسلط شدن شما روی مطالبی هست که یاد میگیرید.
- **منابع و زمان**: میزان وقتی که شخص برای تمرین و مطالعه میگذاره و نیز استفاده از منابع آموزشی مختلف میتونه تأثیر زیادی در پیشرفت او داشته باشه . اینو تو مورد قبل کامل توضیح دادیم و در موردش صحبت کردیم.
- **مهارتهای فنی**: میزان تسلط به ابزارهای آهنگسازی و نرمافزارهای مرتبط با آهنگسازی نیز نقش مهمی در زمان مورد نیاز برای آمادگی به آهنگسازی داره.
قطعا شما باید بتونید مطالبی که یاد گرفتید رو به واسطه یک نرم افزار حرفه ای مثل کیوبیس ، پروتولز و … نت نویسی کنید و این خیلی نکته مهمیه .
با توجه به این عوامل،بعضی افراد ممکنه در عرض چند ماه به حد کافی آماده بشن تا آهنگسازی کنن، در حالی که برای دیگران ممکنه سالها زمان ببره . مهمترین نکته این هست که مراحل یادگیری و تمرین مستمر و پیوسته برای بهبود مهارتها و رشد در آهنگسازی ضروریه.
برای آهنگساز شدن حتما باید نوازنده پیانو یا گیتار یا یه ساز ملودیک باشیم ؟
قطعا باید بگم خیر، برای آهنگساز شدن حتماً لازم نیست نوازنده حرفهای پیانو یا گیتار یا سازهای ملودیک دیگه ای باشید. در واقع، آهنگسازی یک فرآیند خلاقانه هست که میتونید از هر ابزاری که در دسترس دارید استفاده کنید.
اگرچه مهارت در نواختن یک ساز ملودیک میتونه به شما کمک کنه تا راحت تر ملودیها را طراحی کنید، اما به هیچ عنوان الزام نیست . نکته بارز و قابل بیانش خودم هستم که نوازنده سازهای کوبه ای مثل کونگا ، جیمبی و … هستم و تخصصی توی نوازندگی سازهای ملودیک ندارم اما سالهاست دارم در قالب گروه کایان آهنگسازی و تنظیم انجام میدم و مشتریهای زیادی توی این سالها از سرتاسر دنیا داشتم .
اگه دوست داشتید میتونید بعضی از آثاری که در گروه کایان تولید کردیم رو از اینجا بشنوید .
حتی در مقیاس بزرگتر بسیاری از آهنگسازان معروف مثل “هانس زیمر” که قبلا به او اشاره کردیم، در آغاز کارشون از ابزارهای نرمافزاری برای آهنگسازی استفاده میکردن و بعد با تجربه و تمرین، مهارتهای نوازندگی را نیز پیدا کردن.
بنابراین، اگر علاقهمند به آهنگسازی هستید، میتونید با هر ابزاری که دوست دارید شروع کنید.
تجهیزات در آهنگسازی چقدر تاثیر گذارند؟
تجهیزات در آهنگسازی تأثیر بسیار زیادی بر کیفیت و نتیجه نهایی آهنگسازی داره. اما اینجا میخوام چند تا از ابزارهای ضروری در آهنگسازی رو بهتون معرفی کنم .
- **نرمافزارهای آهنگسازی**: نرمافزارهایی مانندCubase– Logic Pro- Ableton Live – و FL Studio ابزارهای قدرتمندی هستند که به آهنگسازان اجازه میدن تا ملودیها، ریتمها، صداها و سایر عناصر موسیقی رو به صورت دیجیتالی ایجاد کنن و به طریقی خلاقانه آهنگهای خودشون رو تولید کنن.
میتونین همچنین در حین آموزش آهنگسازی از این نرم افزارها برای تمریناتتون استفاده کنید.
- **ابزارهای سختافزاری**:ابزارهای سخت افزاری زیادی وجود دارن که میتونن آهنگسازی رو برای شما دلچسب تر و در نهایت کیفیت موسیقی شما رو بهتر کنن اما یکی از مهمترین ابزاری که باید هر آهنگسازی حداقل داشته باشه کیبوردهای MIDI یا کنترلرهای MIDI هست.
هر چند اگه توان مالیش رو داشته باشید ابزاری مثل میکروفونها، سمپلرها، سینتی سایزرها و تجهیزات سختافزاری دیگه که به آهنگسازان اجازه میده ایدههاشون رو به صورت آنالوگ و دیجیتال ثبت کنن کمک شایانی میکنه اما الزامی نیستن و نهایتا شما میتونید برای تولید صداهای مختلف از VST های مختلف استفاده کنید.
- **تجهیزات جانبی**: این شامل هدفونها، بلندگوها (مانیتورینگ)، کابلها، استندها و تجهیزات دیگریه که برای بهبود کیفیت شنیداری یا حتی راحت تر شدن روند آهنگسازی میشه ازشون استفاده کرد.
اگه در ابتدای مسیر آموزش آهنگسازی هستید اصلا سخت نگیرید . مطمئن باشید با تجهیزات خیلی کمتر از اینها هم میشه آهنگسازی کرد . خیلی مثال از افرادی دارم که شاید تجهیزات گرون قیمت نداشتن اما موزیکهای بسیار معروفی رو ساختن .
اینو در نظر داشته باشید شما برای آهنگسازی نیاز به یک نرم افزار ، کنترلر MIDI و حداقل یه هدفون دارید و کامپیوتری که بتونید نرم افزار رو درش نصب کنید.
حرف پایانی
حرف پایانی به کسایی که به یادگیری آهنگسازی علاقه دارن اینکه بدون شک، تجربه آهنگسازی میتونه یک سفر جذاب و خلاقانه باشه. با تمرکز بر روی ایده ها، تمرین مداوم و بهرهگیری از منابع و تجهیزات مناسب، میتونید آثاری شگفتانگیز خلق کنید. پس بیایید با انگیزه و شوری که دارید، به ماجراجویی آهنگسازی بپردازیم و به دنیای جذاب موسیقی خوش آمد بگیم!