آنچه در این مقاله میخوانیم: دانستنی های آواز
دانستنی های آواز
نکته مهم : دوستان عزیز این مقاله تنها بخش کوتاهی از این پادکست ( دانستنی های آواز ) بسیار مفید میباشد و توصیه میکنم برای استفاده بهتر و بیشتر فایل صوتی این پادکست رو بشنوید که نزدیک به 25 دقیقه میباشد .
انزو حکمت:
سلام میکنم خدمت دوستان عزیز امیدوارم که خوب باشید ، از سری پادکستهای سایت انزو حکمت در خدمت شما هستیم امروز با یکی از اساتید برجسته در زمینه صداسازی و آواز، آقای نوید نیک عزیزدر خدمت شما هستیم و میخواییم مفصل در دو بخش در مورد دانستنی های آواز صحبت کنیم .
نوید نیک :
متشکرم انزو جان سلام به شما و سلام به همه شنوندگان سایت انزو حکمت و البته منم انشالله اگر که شرایطش باشه حتما توی پادکست های وبسایت خودم با افتخار قرار میدم این پادکست که در مورد دانستنی های آواز صحبت خواهیم کرد.
آیا ما میتونیم خواننده بشیم ؟
انزو حکمت:
اگه موافق باشی امروز در رابطه با یکی از سوالات خیلی پرتکرار عزیزانی که میخوان شروع کنن به دورههای صداسازی و آواز و بیایم از صفر شروع کنیم ، اینکه خیلیا ممکنه بپرسن که آیا اصلاً ما میتونیم خواننده بشیم؟ جواب این سوال جز دانستنی های آواز به حساب میاد .
نوید نیک :
خوب بله دقیقاً همینطوره ، سوال خیلی پرتکراریه که منم میتونم بخونم ؟ نوید بیا یه تست از ما بگیر ببین ما میتونیم بخونیم یا نه . بزارید از اینجا شروع بکنیم که واقعا نیازی به تست هست یا نیست ؟
دو تا گزینه یا دو تا در واقع آپشن اینجا وجود داره .کسانی هستند که میخوندن قبلا برای خودشون ، قبلاً آوازی میخوندن به قول خودشون دلی یه چیزی میخوندن و الان میخوان بدونن و بتونن که خیلی حرفهای بخونن.
حرفهای نه اینکه حتماً شما یه میکروفون دستت باشه روی استیج باشی یا جای اجرا بکنی. حرفهای از این نظر که باسواد آواز بخونیم.
و دسته دیگه یک عده کسانی هستند که نمیخوندند ولی شوق این خوندنه رو دارند. احساس میکنند که دوست دارن بخونن و انرژی خودشون رو اینجوری تخلیه بکنن .
مسئله اصلی اینجاست که امروز روز با توجه به اینکه دانش موسیقی ، دانش آواز، صداسازی انقدر این روزا پیشرفت کرده و انقدر تکنیکهای مدرن و تکنیکهای خوب به روز و الگوهای خوب ، اتودهای خوب داریم که میتونیم بگیم که خیلی از ایرادات صوتی رو اصلاح میکنه این تمرین ها .
توی پرانتز یه چیزی اشاره بکنم ، صداسازی یا گزینه درست ترش ، واژه درستترش پرورش صدا برای این نیست که من برم یه چیزی به من اضافه بشه . تا الان انقدر صدا داشتم حالا یک معیار جدیدی به من داده شده و الان مثلاً دو برابر صدا دارم. صدا سازی در واقع یعنی استانداردسازی خروجی صدا.
یعنی من یاد بگیرم از نیروهای بالقوه صوتی که در درون خودم دارم ، ولی نمیدونم چطوری باید اون استفاده بکنم ، یاد بگیرم که استفاده بکنم . پس همین جا اون سوال جواب داده میشه که آقا منم میتونم بخونم ؟ بله
شما هم میتونی بخونی ولی هرکس با توجه به شرایطی که داره که حالا بهش اشاره میکنم بایستی زحمت متفاوتی بکشه ، تمرین متفاوتی لازم داره تا بتونه به اون آرمانی که داره یعنی درست خوندن برسه .
ما اول میخوایم درست خوندن رو یاد بگیریم ، خوشگل خوندن و این داستان مال مرحله بعده . درست بخونی و بعد میتونی بری جلوتر.
انزو حکمت:
پس در مرحله اول هر کسی میتونه خواننده بشه منوط بر اینکه یاد بگیره چطوری صداش رو با اون حد استانداردی که باید برسونه . درسته ؟
نوید نیک :
به صورت ایده آل بله . به صورتی که ما روی کاغذ میگیم بله . حالا این جلوتر که میریم در عمل یه سری فاکتورهای جدید هم پیدا میکنه که باید بهش اشاره بکنیم.
انزو حکمت:
ولی توی سوال اول اگه بخواهیم بله یا خیر بگیم ، همه میتونن بخونن .
نوید نیک :
همه میتونن بخونن دقیقاً
انزو حکمت:
شما فرمودید که دو دست خواننده داریم ، 1- کسایی که دلی میخوان بخونن و هیچ فکر شاید بلند مدتی نسبت به این قضیه ندارند 2- کسایی که میخوان حرفهایتر به آواز و صداسازی نگاه کنند و دوست دارن یه جورایی دورنگاری نسبت به آواز داشته باشند.
نوید نیک :
ببین ما قبل از اینکه اصلاً به این فکر بکنیم که شما میخواید دلی بخونی یا حرفه ای بخونی و در واقع بیزینس رو هم وارد کارت بکنی یه آپشن خیلی مهم این وسط وجود داره و اون اینکه من چقدر بایستی تمرین کنم یعنی چه نیازهایی دارم؟
آقا یا خانم X نیازهای تمرینیش با آقای خانم Y متفاوت باشه بر اساس شرایطی که داره و شرایط جسمانی که وجود داره. کسی که کاندیدای آواز خوندن میشه چند تا شرایط رو باید داشته باشه.
پیش شرط های خوانندگی
از دانستنی های آواز میتونیم بریم سراق پیش شرط های خوانندگی
1 – یکی اینکه شما به عنوان یک خواننده از نظر جسمی گوارش سالمی باید داشته باشید .تصور کنید یک فردی معدهای داره که مداوم دچار ریفلاکسه. خب این فرد مدام سرفه میکنه . این اسید معده مدام تار صوتی رو داره اذیت میکنه .
که من راجع به این خیلی توضیح دادم توی پادکستها توی ویدیوهای آموزشی توی وب سایت من میتونن همه ببینن ، چقدر ما توضیح دادیم راجع به درمان این موضوع و یه بیماری خیلی شایع هم هست به خاطر اینکه استرس خیلی شایع است در همه ما و میتونم بگم ریفلاکس یکی از دشمنان صدای شماست.
خوب یعنی اگر من ریفلاکس داشته باشم نمیتونم بخونم؟ میتوانی بخونی ولی خب اون تاثیرشو میذاره حالا شما باید حتما دنبال درمانش هم باشی .
2 – حالا یه فرد دیگری میاد میگه که من از نظر تارهای صوتی مشکل دارم و آسیب دیدم .رفته به خودش فشار آورده ، تمرینهای غلط کرده یا بدون تمرین کردن آواز خونده یا مشکلی در حنجرش وجود داره یا حتی مشکل فیزیکی داره ممکنه اصلاً این فرد تیروئید کم کار یا پرکاری داشته باشه.
پس اینم باز یه فاکتور دیگه است . همه میتونن بخونن اما اینا رو هی باید بزاریم توی پرانتز.
3 – یا فرد میاد کم شنواست . خب این فرد میتونه بخونه اما این کم شنوایی باعث میشه فشار زیادی به تار صوتیش بیاره و چون شما خودت باید اول خودتو بشنوی و الان نمیتونی این موضوع برات دردسر آفرین میشه .
4 – نکته دیگه ممکنه فردی باشه که از نظر سینوسی مشکل داشته باشه . سینوس های بیماری داشته باشه ، سینوس هاش عفونی باشه مداوم با مشکلات در واقع صوتی همراه میشه.
5 – فردی که آقا جان میگه من افسرده بودم و دارم داروهای ضد افسردگی میخورم یا بیماری دارم که دارم داروهای شدید هورمونی مصرف میکنم . این فرد مطمئناً برای خوندن دچار مشکله .
چرا؟ چون هم تاثیر عوارض اون داروها در بدنش وجود داره و هم از نظر ذهنی این فرد نمیتونه خوانندگی کنه . یادمون باشه هر آنچه که در درون ماست صدای ما رو میسازه و باعث میشه احساس ما به بیرون منتقل بشه .
یعنی یه نکته حالا یکم از حالت فیزیکال خارج بشیم ممکنه یه خورده حالت فلسفی هم پیدا بکنه ولی خب این چیزی است که اصلا خط اول جمله خیلی از کتابها و متدهای آموزشیه و میگه که ” هرچی که در درونته همونو میدی بیرون “
یعنی اگر شما یک روانی داشته باشی که تحت تاثیرباشه ، هر چیزی بتونه تورو اذیت بکنه ، هر چیزی بتونه تو رو از راه به در ببره و خشمگینت کنه ، عصبی باشی ، فول استرس باشی ، شک نکن که تو توی آوازت و همینطور توی آموزش پذیری آوازت دچار مشکل خواهی شد.
انزو حکمت:
از دانستنی های آواز پس میتونیم بگیم که هر کسی حتی اون افکار و به هم ریختگی درونی هم که داشته باشه باز روی خوندنش تاثیر داره
نوید نیک :
شک نکنید چرا ؟ چون خواننده راوی آن چیزی است که ترانه سرا گفته. و این جز دانستنی های آواز هس که حالا شما میتونی یک آواز خیلی قشنگ رو با یک حالت روانی خیلی درب و داغون بیرون بدی ، مخاطب شما را نخواهد شنید چون داری حست رو منتقل میکنی بهش .
انزو حکمت:
اگه درست متوجه شده باشم یعنی اینکه در واقع خواننده نمیتونه اون احساسی که توی ترانه وجود داره رو به خوبی انتقال بده درسته ؟
نوید نیک :
کاملا درسته .این یکی از دانستنی های آواز هست . اگه خودت اونو لمس نکنی چه جوری میخوای به مخاطبت بگی ؟ تا خودت عاشق نباشی چه جوری میخوای از عشق بخونی ؟ تا خودت غم توی دلت نباشه چه جوری میخوای اون ترانه غم انگیزه رو بخونی ؟ باید اونو حسش کرد، عین یک بازیگر ، باید بتونی بازی کنی نقش اون کلمات رو .