عوامل موثر در ضبط استودیویی (به همراه فایل صوتی)

عوامل موثر در ضبط
عوامل موثر در ضبط استودیو

دوستان عزیزم سلام امیدوارم که حالتون خوب باشه توی این جلسه می‌خوام در رابطه با عوامل موثر در ضبط با هم صحبت کنیم . ترجیحا به نظرم اگه شرایط و محیط مناسب رو دارید ویس همین بخش که ابتدای صفحه هست رو بشنوید اما اگر به هر دلیل شرایطش رو ندارید همین متن رو بخونید .

و در نهایت اگه در انتهای این پادکست در مورد عوامل موثر در ضبط چیزی به ذهنتون رسید که دیدین تجربه شخصی شما بوده و من اشاره ای بهش نکردم خوشحال میشم که از بخش نظرات همین صفحه اونو با ما در میون بزارید تا منم با تجربتون شریک بشم .

مثل همیشه این رو بگم صحبت‌هایی که در پیش رو خواهیم داشت تماماً حرف‌هایی هست که طبق تجربه خودمه طبق تجربه‌ای که طی ۱۰ سال ۱۱ سال کار توی استودیو توی ایران داشتم و تقریبا کاری که تا امروز توی سال ۲۰۲۴ تقریباً یک ساله که توی انگلیس استودیو شخصی خودم رو دارم و انجام میدم و طبق این تجربیات هست که این صحبت ها رو میخوام  با شما در میون بذارم. خوب برسیم به این مقاله .

 به طور کلی وقتی می‌خوایم عوامل موثر در ضبط  خوب در استودیو رو بررسی کنیم دو دسته مختلف رو پیش رو خواهیم داشت.

1- عواملی که بسته به استودیو هستند

2- عاملی که بسته به شخص خواننده هستند (خواننده یا گوینده یا دوبلور یا شخصی که در کل می‌خواد بیاد توی استودیو ضبط کنه )

شاید خیلی خاص در رابطه با خواننده صحبت کنیم توی این پادکست ولی مواردی که میگیم برای تمام اشخاصی هست که توی استودیو به هر ترتیب میخوان ضبط کنن حالا کسی که میاد ضبط میکنه میتونه خواننده باشه میتونه گوینده باشه میتونه نریتور باشه یا هر کسی که به هر دلیلی میخواد وارد استودیو بشه  و قصد ضبط یک لاین رو توی استودیو داشته باشه .

اول از همه سعی می‌کنیم عواملی که در واقع به خود خواننده مربوط میشه رو بررسی کنیم . و بعد از اون برسیم به عوامل موثری که در استودیو وجود داره و میتونه روی ضبط مستقیماً تاثیر بذاره حالا چه تاثیر مثبت چه تاثیر منفی .

آمادگی فردی 

 به نظر من اولین چیزی که خیلی موثره در اینکه شما یک ضبط خوب داشته باشی آمادگی خود خواننده هست. یعنی شما ببینید اصلاً وقتی می‌خوای بیای یه کاری رو اجرا کنی توی استودیو آیا آمادگی لازم برای ضبط اون کار رو داری یا نه.

 وقتی میتونیم بگیم من آماده هستم که یک کارو ضبط کنم ، (همون خواننده رو مثال می‌زنیم) وقتی یک خواننده می‌تونه بگه من برای ضبط استودیوم آماده هستم یا نه که چند تا عوامل رو رعایت کنیم . حالا چه چیزهایی باعث این آمادگی فردی در خواننده یا گوینده میشه ؟

1- عوامل موثر در ضبط (حفظ کردن متن شعر )

یکی از مهمترین عوامل موثر در ضبط استودیویی حفظ کردن متن ترانه هست . زمانی که من می‌خوام برم یه کار رو بخونم اولین چیز و مهمترین چیزی که وجود داره اینه که من اون متن ترانمو حفظ باشم. به عنوان مثال من خواننده هستم و می‌خوام برم توی استودیو و متن ترانه ام رو هنوز حفظ نیستم و میخوام از روی گوشی یا از روی برگه متن ترانم رو بخونم .

چیزی که خیلی به حفظ تمرکز شما کمک میکنه حفظ کردن متن ترانه هست . خب مطمئناً وقتی شما متن ترانه رو حفظین و نیازی نداره که از رو بخونی قطعاً میتونی دقتت ، حواست و تمرکزت رو ببری روی احساس خوندنت . می‌تونی ببری روی چطور بهتر اجرا کردن تکنیک‌های خوندنت . در طول این سالها من خیلی از دوستان رو توی استودیو می‌دیدم مثلاً میان و متن ترانه رو حفظ نکردن و فقط  چون تایم استودیو گرفتن اومدن ، در صورتی که آماده نیستن .

خواننده اومده و فکر می‌کنه که خب حالا مهمم نیست که من حفظ نباشم ، درسته که اجرای زنده نیست ولی در واقع حفظ نکردن متن ترانت باعث میشه که واقعا تمرکزت اونجوری که باید روی متن نباشه . در نهایت اینو بدونید که حفظ کردن متن ترانه یا شعر یکی از عوامل مهمی هست که در بهتر اجرا کردن توی استودیو واقعاً تاثیر مستقیم داره .

2- عوامل موثر در ضبط (تجربه)

توی قدم بعدی در عوامل موثر در ضبط می‌رسیم به تجربه خواننده توی استودیو .  یه سری خواننده‌ها هستند که واقعا خواننده‌های خوبین . تکنیک‌های صدای خوبی دارند ، سالیان ساله دارن می‌خونن حتی بعضیهاشون  بعضاً خودشون تدریس می‌کنن آواز رو و واقعاً هم صدای خوبی دارن و میشه بهشون گفت خواننده  ، ولی موردی که هست تجربه استودیو رو به اون شکل ندارن. حالا یا دفعه اولشونه می‌خوان بیان استودیو یا دفعات اولی هست که استودیو میان و می‌خوان رکورد کنن .

 یه نکته‌ای در مورد عوامل موثر در ضبط که شاید خیلی از دوستان ندونن یا شاید در نظر نگیرن اینه که واقعاً بین توی استودیو خوندن و اجرای زنده داشتن خیلی تفاوت وجود داره .اجرای زنده شما یه بار می‌خونی موزیک رو و تموم میشه و از وسط هیچ وقت برنمی‌گرده دوباره یه بیت رو تکرار کنی ، یه مصرع رو تکرار کنی ، دوباره یه وِرس رو بخوای از اول بخونی . کسی وسط خوندن شما رو استوپ نمیکنه ، کسی به شما نمیگه اینجاشو اینجوری خوندی حالا برگردیم این بار درست بخون ، این تحریره مثلاً مشکل داشتی برگردیم درستش کنیم .

توی اجرای زنده این اتفاق نمیفته توی اجرای استودیو دقیقاً این اتفاق میفته ، توی ضبط استودیویی شما خیلی کم پیدا می‌کنی ، شاید فقط بتونم بگم یک درصد خواننده‌ها می‌تونن بخش زیادی از ملودی رو بخونن ، اجرا کنن و تمیز باشه و احتیاج به دوباره و سه باره گرفتنش نباشه و اون یک درصد می‌تونم مثلاً بگم شاید خواننده‌های خیلی سطح بالا و حرفه ای مثل همایون شجریان یا علیرضا قربانی . خواننده هایی در این سطح شاید بتونن اینجوری بخونن .

دیروز یه خاطره از یکی از دوستام میشنیدم که صدابردار هست و تجربه ضبط با آقای محمد اصفهانی رو داشت ، دقیقاً همین نکته رو می‌گفت . می‌گفت بنده خدا محمد اصفهانی وقتی میومد توی استودیو ما نهایتاً ضبطمون نیم ساعت طول می‌کشید . از زمانی که وارد استودیو می‌شد از قبل از وارد شدن به استودیو تمام آداب استودیو رو این بنده خدا رعایت کرده بود.

 از غذا خوردن تا استراحت مناسب ،از به کوقع وارد استودیو شدن ، همه و همه رو به خوبی رعایت میکرد و با آمادگی کامل تمرین شده همه چیز درست وارد اتاق ضبط می‌شد و ۳ بار یه تیکه کارو می‌خوند از اول بدون استپ کردن . سه بار ، سه تا پارت مختلف کارو میخوند و انقدر این سه تا لاین خوب بودن که اصلاً احتیاجی به برداشت‌های بیشتر نبود.

 اینجور خواننده هارو می‌گیریم جز همون یک درصد خواننده‌هایی که توی ضبط هم مثل اجرای زنده‌شون یک بار می‌خونن و تموم میشه. ۹۹ درصد خواننده‌ها حتی خواننده‌های خوب ، توی ضبط‌ها اکثراً تکه تکه کارو ضبط می‌کنیم ، مصرع به مصرع کارو ضبط می‌کنیم حتی بعضی جاها یه سری کلمه‌ها رو فقط ضبط می‌کنیم .

نمی‌خوام بگم ایرادی توی این کار هست .  نه اصلاً . اتفاقاً شما داری توی استودیو ضبط می‌کنی که به بهترین حالت بهترین برداشت‌های صداتو تو بهترین موقعیت بتونی داشته باشی. فقط می‌خوام اینو بگم که تجربه بودن در استودیو خیلی مهمه از این بابت که خواننده احساسش در طول زمان تغییر نکنه ، جنس صداش در طول زمان که توی استودیو هست تغییر نکنه .

 به طور عادی زمانی که ممکنه یک خواننده توی استودیو صرف کنه به نظر من زمان مفیدش بین یک ساعت تا یک ساعت و نیمه ، برای یک ترک سه دقیقه‌ای تا سه دقیقه و نیمی . این به نظرم یه زمان معموله.  حالا اگه این زمان بیشتر از یک ساعت ، یک ساعت و نیم بشه خب دیگه صدای خواننده رو به خستگی میره و جنس صداش تغییر میکنه و اتفاقات این مدلی میفته و کمتر از اونم معمولاً نمی‌شه .

یعنی می‌تونیم بگیم 70 تا 80 درصد ضبط ها به صورت نرمال بین یک ساعت تا یک ساعت و نیم اگه خواننده روی کار مسلط باشه . تجربه خیلی مهم دیگه شما زمانی که وارد استودیو میشی کلاً همه چیز برات متفاوت میشه. از شنیدن صدای خودت از توی هدفون گرفنه تا اون فضای بسته دِد روم یا همون اتاق ضبط ، شرایطی که حالا اپراتور نشسته یا حالا ناظر ضبطت نشسته بهت میگه این کارو کن اون کارو کن بارها و بارها و بارها تو رو استپ می‌کنن ، دوباره بخون دوباره بخون دوباره بخون حالا این تکنیکو اینجوری اجرا کن ، این تحریر رو اضافه کن به خوندنت ، این کلمه رو اینجوری بیان کن .

مدام اون اپراتور یا ناظر ضبطت داره با تو صحبت میکنه و تو موزیک رو یه تیکه نمیخونی و اگر تجربه استودیو نداشته باشی یکم شرایط برات اون دفعات اول سخت میشه. مثلا من طبق تجربه خیلی از دوستان که مثلاً برای بار اول دوم سومشون هست میان استودیو بعد از اینکه ضبط رو انجام دادیم میان بیرون و صدای خودشونو از توی اسپیکر مانیتور میشنون میگن چرا صدام اینجوری شده . یعنی حتی احساس می‌کنن صداشون عوض شده ، صداشون تغییر کرده .

در صورتی که صداشون تغییر نکرده ولی خب خیلی طبیعیه همیشه اونا بازگشت صداشون از محیط رو میشنیدن حالا دارن صداشون رو از توی هدفون می‌شنون یا دارن صداشون رو از توی یه محیط آکوستیک از توی اسپیکر مانیتورها میشنون و تا خواننده بیاد با این حالتها عادت کنه و این حاتها براش طبیعی بشه شاید یه کمی احتیاج به زمان داشته باشه . یکمی شاید طول بکشه شاید دو سه دفعه اول حتی چهار پنج مرتبه اولی که شما توی استودیو میرین این حالت‌ها رو دارین .

از سمت دیگه اون استرس استودیو هم هست .  یعنی شما هر چقدر خواننده حرفه ای باشی زمانی که وارد استودیو میشی یه حس عجیبی شمارو میگیره . نمیتونم بگم این حس عجیب حتماً حس ترسه ولی این حس میتونه هم یه حس جدیدی باشه که شما دارین ، یه محیط جدید ، جلوی کسایی میخونی که ممکنه تو رو نقد کنن ، بگن چرا اینجوری خوندی باید بهتراونجوری بخونی .

بعد هی مدام میخوان بهت بگن چه بخونی یا چیکار کنی. خیلی حس عجیب و بعضی وقتا ترسناکی داره برای خواننده . حتی من مشتری داشتم که وقتی وارد استودیو می‌شد توی اتاق ضبط می‌رفت اصلاً شروع به لرزیدن می‌کرد.  شاید باورتون نشه تو زمستون عرق می‌کرد.

حالا تو این مواقع دیگه اون تجربه صدابردار یا اپراتوری که اونجا نشسته خیلی مهمه .

حتی بعضی وقتا اون شخصی که توی استودیو هست  هم روی احساس شما تاثیر می‌ذاره . مثلاً من دیدم بعضی از دوستانی که میان استودیو مثلا یه نفر رو با خودشون میارن ، خب بعد خیلی مهمه که کی با شما وارد استودیو میشه، کسی که میاد با این حالی که دوست شماست ولی شما چقدر راحتین باهاش .

ببین اگر کسی با شما میاد توی استودیو که نسبت بهش رودروایسی داری نمی‌تونی جلوش راحت بخونی ، نمی‌تونی اونجوری که باید راحت باشی ، خودت باشی ،  بتونی با دل استراحت بخونی و اصلاً نگران این نباشی که می‌خوام اشتباه کنم ، نترسی از اینکه من جلوی این دوستم اشتباه کنم ، نترسی از اینکه حالا اپراتور اگر به من گفت که داری بد میخونی چی میشه ، از این نخوای بترسی ، از قضاوته نخوای بترسی .

اگه شخصی توی استودیو بود که قرار نبود باشه چه کنیم ؟

3- عوامل موثر در ضبط

یکی از مهمترین عوامل موثر در ضبط استودیو آرامشه . بعضی وقتا پیش میاد شما میری استودیو و توقع داری که الان خودت باشی و اون اپراتوری که باهاش تایم ضبط رو گرفتی یا مثلاً خودت باشی فقط و اون ناظر ضبطی که باهاش هماهنگ کردی از قبل . بعد یه دفعه میری استودیو میبینی یه نفر دیگه هم هست .

خیلی وقتا من دیدم که خواننده توی همچین شرایطی شوک میشه . انتظارشو نداره. انگار خواننده ها سختشون میشه خوندن با حضور یه نفر دیگه.  توی همچین شرایطی به نظرم خیلی راحت خیلی محترمانه به صدابردار بگید که آقا اگر که الزامی به حضور این بنده خدا اینجا نیست من راحت نیستم.

من توقع داشتم که میام استودیو بتونم فقط خودم باشم ، شما باشی و نهایتاً ناظر ضبطم . اون صدابردارم به نظر من خیلی راحت می‌پذیره و میتونین کارو انجام بدین .

3- عوامل موثر در ضبط (مود ...!)

 یکی از چیزهای دیگه‌ای که به نظر من خیلی در عوامل موثر در ضبط مهمه ، مود خواننده توی روز ضبط هست .

 تکرار می‌کنم اگر هی واژه خواننده به کار می‌برم منظورم این نیست که این متن ها فقط مربوط به خواننده‌هاست. وقتی میگم خواننده میتونه هم خواننده باشین ، میتونه نریتور باشین یا هر کسی که به هر دلیلی می‌خواد بره استودیو و یه کاری رو ضبط کنه.

 داشتیم می‌گفتیم که یه وقتایی شما همه چیزو آماده کردی . روی متن ترانت مسلطی ، ملودیت رو کاملاً حفظی ، میدونی کجا چه تکنیکی استفاده کنی ، چه تحریری بزنی و خودت می‌دونی کاملاً چیکار کنی ، کاملاً همه چیز دستته .

خیلی اتفاقی میری بیرون صبح میخوای کارتو انجام بدی یه اتفاقی میفته که حس و حالت رو خراب میکنه یه اتفاقی میفته که ذهنت رو به هم میریزه . بعد توی همچین شرایطی اینو در نظر داشته باشید که وقتی که شما مثلا گرسنه ای یا وقتی که عصبانی هستی وقتی که ناراحتی حتی وقتی که خیلی خوشحالی میتونم بگم جزو اولین چیزایی که توی بدن شما خیلی تغییر میکنه حنجره شماست .

فکر می‌کنم تمام انسان‌ها این شکلی باشه وقتی که ناراحت میشن ، خوشحال میشن ، عصبانی میشن لحن صداشون تغییر می‌کنه ، جنس صداشون تغییر میکنه ، توانایی اون عضلات در واقع ماهیچه‌های تارهای صوتی تغییر میکنه.

 و این خیلی طبیعیه حواستون باشه اگر که یه وقتی حالا یه اتفاق غیرمنتظره توی روز ضبطتون میفته و مجبورید برین ، استودیو رو اگر می‌تونید حتی المقدور عقب بندازید.

4- عوامل موثر در ضبط (واکنش حنجره به مواد غذایی مختلف)

موضوع دیگه‌ای که در عوامل موثر در ضبط برای خواننده‌ها خیلی مهمه و جز عوامل خیلی موثر توی یه ضبط خوب به حساب میاد درست غذا خوردنه.  ببینید خیلی وقت‌ها من خیلی جاها دیدم که مثلاً میگن خواننده نباید نوشابه بخوره یا نباید مثلاً قهوه بخوره نباید چای بخوره نباید غذای چرب بخوره .نمیخوام اینا رو رد کنم یا بگم درسته یا بگم غلطه یا هر چیزی شبیه این  ولی دلم میخواد یه حرفی رو بزنم و تکمیلش کنم.

 ببینید تاثیر مواد غذایی روی هر بدن متفاوته. به عنوان مثال میگن که قبل از ضبط یا در حین ضبط خوردن سیب مفیده ، یا بعضیا میگن خوردن موز مفیده ولی یه دفعه نگاه می‌کنی یه دسته‌ای میان استودیو موز می‌خورن اصلاً کلاً صداشون می‌گیره .چیزی که می‌خوام بگم اینه که شما سعی کنید مدت‌ها قبل از اینکه برین استودیو ، بدن خودتون رو بشناسید و توی حالت‌های مختلف بدن خودتون رو تست کنید.

 ببینید واکنش بدن شما نسبت به مواد غذایی مختلف چیه . کی میگه چی درسته چی غلطه رو بزنیم کنار چون بعضی وقتا هم تلقین میشه . مثلاً میگن قبل از ضبط قهوه نخورید یا در طول ضبط قهوه نخورید. قهوه که خوبه من یه دوستی دارم به نام حامد فقیهی و این بنده خدا وقتی میومد استودیو قبل از ضبط  کلاً یه قهوه درست می‌کردیم با هم می‌خوردیم  و همون لیوان قهوه‌شو اصلاً برمی‌داشت می‌برد داخل اتاق ضبط.

 ولی وقتی می‌رفت داخل خیلی خوب ، خیلی حرفه‌ای ، خیلی مسلط اجرا می‌کرد و میومد بیرون اصلاً بدون اینکه کوچک‌ترین تاثیر روی صداش بذاره . می‌خوام اینو بهتون بگم که این خیلی مهمه که صداتون رو بشناسید ، بدن خودتون رو بشناسید ببینید چه چیزی به شما کمک میکنه تا حنجره بهتری داشته باشید راحت‌تر اجرا کنید و بخونید و چه چیزی مانع میشه از بهتر خوندن شما.

5- عوامل موثر در ضبط (نخوابیدن ...!)

یکی دیگه از عوامل موثر در ضبط که می‌تونم به جرات بگم تا الان شاید یه دونه هم مثال نقضی نسبت به این چیزی که می‌خوام بگم ندیدم تاثیر مستقیم خواب قبل از اومدن به استودیو هست .

اول اینو بگم خواب کافی داشتن در شب قبل از ضبط توی استودیو خیلی مهمه. یعنی مثلاً اگر شما دو روزه که از ۴۸ ساعت فقط مثلاً ۴ ساعت خوابیدی شک نکن که رو صدات تاثیر می‌ذاره.  دقیقاً همون جریان خستگی هست که میگم مستقیم رو صدا تاثیر میذاره و جنس صدا رو تغییر میده .

اینو بذاریم کنار شما اگر قبل از استودیو اومدن حداقل تا دو ساعت ، سه ساعت قبلش اگر خوابیده باشی واقعا روی صدات تاثیر می‌ذاره و تاثیر منفی می‌ذاره .همون قدر که خواب مناسب داشتن مهمه شما اگر قبل از اومدن به استودیو بخوابی ، این خواب رو صدات  تاثیر می‌ذاره و تاثیر منفی می‌ذاره.

 سعی کنید مثلاً اگر صبح سر کارید، ظهر میان خونه ناهار می‌خورین و عصر هم تایم ضبط استودیو دارید. این فاصله بین ناهار خوردن تا استودیو رفتنه استراحت کنید ولی نخوابین .

6- عوامل موثر در ضبط (آن تایم بودن)

یکی از چیزایی که خیلی روی صدا تاثیر داره و به نظر من جز عوامل موثر در ضبط هست و تاثیر مستقیم داره توی خوندن شما توی استودیو ، به موقع استودیو رسیدنه . شاید خیلی پیش پا افتاده به نظر برسه ولی به نظرم خیلی مهمه . ببینید همیشه زمانتونو یه جوری انتخاب کنید که حداقل ۱۰ دقیقه یا ۱۵ دقیقه زودتر از ساعتی که باید استودیو باشید توی محل حضور پیدا کنید .

حالا یه نکته مهم: بعضی وقتا استودیوها میگن مثلاً شما اگر ساعت ۲ تایم استودیو داری همون ۲ وارد استودیو شو. حالا بعضی وقتا هم  خود استودیو مثلاً یه اتاق انتظاری داره که شما میتونید اونجا بشینید یکمی تو محیط قرار بگیرین و بعد برین ضبطتونو انجام بدین .

حالا اگراون استودیو اتاق انتظار داره و شما میتونید بشینید و موردی برای زودتر رفتنتون توی استودیو وجود نداره که حتماً این کارو انجام بدید ، اگرم استودیو که می‌خواد برید همچین شرایطی نداره و اپراتور به شما تاکید کرده که دقیقاً آن تایم سر ساعتی که ضبط دارین وارد استودیو شین، به نظر من بازم ۱۰ دقیقه زودتر تا ربع ساعت زودتر توی محل باشید.

 نهایتاً بیرون توی کوچه یا خیابون قدم بزنید یا توی ماشین بشینید یا یه جایی یه پارکی بشینید که نزدیک اون محل استودیو باشه . که استرس رسیدن به استودیو نداشته باشید.

عوامل موثر در ضبط (حرف آخر )

خوب موردایی که در رابطه با عوامل موثر در ضبط گفتم و شنیدین، چیزهایی بود که الان من تو ذهنم داشتم در مورد عواملی موثر در ضبط خوب . اگر موردهای بیشتری هست که به ذهنتون میرسه و شما خودتون به شخصی تجربه کردید خیلی خوشحال میشم که توی قسمت نظرات همین صفحه برامون بنویسید و بخونیم و استفاده کنیم با هم.

 

صفحات مرتبط

خرید ترانه و ملودی

سفارش تنظیم و میکس

آثار تولید شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *