ریتم اسپانیش/سامبا - دوره آموزش کاخن
نکته مهم : برای درک و استفاده بهتر از (جلسه هفتم- ریتم اسپانیش/سامبا) حتما ویدیو این جلسه رو تماشا کنید و تنها به خواندن این مقاله بسنده نکنید. همچنین ویدیو شامل تمرین های تصویری میباشد که الزاما باید آن را تماشا کنید .
نکته مهم : بعد از دیدن این جلسه آموزشی (جلسه هفتم کاخن ) به جلسه هشتم از آموزش ساز کاخن بروید.
سلام و درود بر شما دوستان عزیزم، آرمین ضرابی هستم. نوازنده و مدرس ساز درامز؛ سازهای پرکاشن و ساز کالیمبا با هفتمین جلسه از دوره آموزش کاخن در خدمت شما هستم. همونطور که به شما قول داده بودم، از این جلسۀ آموزش جذاب ریتمها رو با همدیگه آغاز میکنیم. با اولین ریتمی که می خوام باهاتون کار کنم که خیلی در موسیقی پرکاربرد است.
این ریتم در موسیقی بینالملل نه فقط در ایران، در تمام سبکها قابل استفاده است که در حقیقت حالا بعدش چند تا مثال هم برایتان میزنم: این ریتم اسمش هست. ریتم اسپانیش یا سامبا «Spanish / samba “.
خوب، بیشتر به اسم سامبا “samba” توی دنیا می شناسنش. یکی از پترنهای سامبا، «سامبا» دوستان، این ریتم زیرمجموعه زیاد داره، تنوع زیاد داره، ما فقط در حقیقت می خواهیم، مثلاً یکی از ریتمهای کاربردی از این دنیای وسیعی، در این دوره آموزش کاخن کار کنیم.
پس اشتباه نگیرین که اگه ما می گیم مثلاً سامبا یا اسپانیش «Spanish/Semba» یعنی کلاً سامبا “samba” دیگه ای نیست، مدلهای مختلف دارد، زیرشاخه های زیادی دارد، زیرمجموعههای خیلی زیادی دارد.
ما می خوایم مدل basic یا پایه و کاربردی را در این دورۀ آموزش کاخن کار کنیم که برای شما عزیزان هم درکش در حقیقت قابل لمس باشه و هم برای شما عزیزان ملموس باشه، بتونید به خوبی از پس یادگیری این دوره آموزش کاخن بربیاید.
– خوب ببینید عزیزان، اسم این ریتم گفتم: «اسپانیش یا سامبا” Spanish / samba ” تشکیل شده از همین اتود4/2 پنج، یعنی باس، هفت، هشت، هفت، ولی اتود پنج رو، فکر کنید دو بار می خواهید بزنید، یعنی خوب، حالا می خوام شما رو با دو تا مفهوم اصلی در موسیقی و در این دوره آموزش کاخن آشنا کنم: ضربات قوی و ضربات ضعیف.
اصطلاحاً توی موسیقی به ضربات قوی یا تأکید میگویند که چی؟ ضرب فورته، فورته یک اصطلاح ایتالیایی هست، یعنی ضرب قوی، ضرب ضعیف، رو پیانو می گویند. با اون پیانو که اسم سازه، فرق می کنه نه. پیانو در لغت، یعنی ضربۀ ضعیف توی موسیقی.
در موسیقی فورته یعنی ضرب قوی و پیانو ضرب ضعیف می گن. خوب دقت کنید. شکل نت رو در اختیار تون میگذارم. روی الگوی دولاچنگ نوشته شده و درحقیقت اتود باس/ هفت/ هشت /هفت دو بار پشت سرهم زده میشود.
ضربات باس همیشه فورته زده میشن، همیشه قوی هستن، پس علامت نمی خورن. پس ضربات باس همیشه قویاند مگر در شرایط خاص که یک ذره ضعیف تر زده میشن. برای درک بهتر ضربه ضعیفتر، بهتر است زمان ۳:۷ ویدئوها را تماشا کنید؛ ولی باس معمولاً همیشه جون دار و قوی هست. ارجاع به زمان ۳:۴ ویدئو
پس ضربات باس علامت نمی گیره. این و دیگه بدونید باس قویه، ضربات هشت و هفت که علامت نگرفتن علامت فورته نخوردن یعنی چی؟ یعنی ضربههای ضعیف هستن. شما باید فقط در همین حد ببینید و گوش کنید.ارجاع به دقیقۀ ۳:۲۰ در همین حد.
ارجاع به دقیقه 3:27 ببینید. ما قوی و قویتر نمیخواهیم، ما ضعیف و قوی میخواهیم، یعنی دقیقاً در تضاد ضرب بالا و پایین می خوایم.
نکته: در این دوره آموزش کاخن ضربات قوی یعنی فورته و ضربات ضعیف یعنی پیانو را یاد گرفتیم.
خوب دوستان، پس ضربات فورته علامت نمیگیرند، شکل علامت فورته شبیه علامت کوچکتر، بزرگتر ریاضی است. علامت فورته یا اکسنت هم به آن می گن. در حقیقت سر فلش را به سمت راست میبینید، یک همچین فلش > سر فلش به سمت راست است که حالا توی نت برای شما قابل دیدن هست، کاملاً نت و میبینید، میتوانید طبق همون فالو کنید و دنبال کنید. بزنید.
خوب ضرباتی که گفتیم باس، خودشون قوی ان، ضربات هفت و هشت که علامت نخوردن، ضعیف میزنید. برای یادگیری بهتر این اتودها، در دوره آموزش کاخن از زمان 4:27 ویدیو را تماشا کنید.
ضربات هشت و هفت که توی ریتم تون علامت فورته یا اکسنت خوردن رو باید قویتر بزنید. توی چهار ضرب اول، ضرب چهار قوی می شه. یعنی، یک، دو، سه، چهار/ ضرب چهار را قوی میزنید؛ یعنی با دست راست شروع میکنید و ضرب چهار را که با دست چپ است، قوی می زنیم و در چهارضرب دوم، ضرب سوم را قوی، یعنی فورته میزنید. یعنی در چهارضرب اول باس/هفت/هشت/هفت – یعنی هفت آخر را فورته در چهارضرب دوم باس/هفت/هشت/هفت ضرب هشت را قوی میزنیم.
حالا می خواهم یک خرده ای قوی تر، درحقیقت با سرعت بیشتری برای شما اجرا کنم. بشنوید، لذتش رو ببرید. برای لذت بردن از اجرا باید به زمان 5:24 ویدیو رجوع کنید.
( دوره آموزش کاخن )
دوستان، اگه میبینید اجرای ریتم تون مثل چیزی که من میزنم نمی شه. فقط یک علت داره:
رعایت نکردن ضربات ضعیف و قوی، یعنی هیچگونه میان بر و فوت کوزهگری و اصلاً از این داستانها نداره. شما فقط باید اون تناسب بین ضربات ضعیف و قوی رو رعایت کنید که ظرافت اجرای شما میشه، پختگی در اجرا و اصطلاحاً لهجۀ نوازندگی می شود.
( دوره آموزش کاخن )
برای شنیدن مثالهای استاد دقیقه 6:20 ویدیو را تماشا کنید.
حالا چند تا مثال بزنیم: مثل آهنگ حریق سبز آقای ابی
آهنگ زندهیاد ناصر عبداللهی، ناصریا
آهنگ مخلوق خانم گوگوش
آهنگ نور العین یا حبیبی از ندروید یا حبیبی نور. این هم چند تا مثال جذاب از ریتم اسپانیش یا سامبا دیدین. از چند تا خواننده و سبک مختلف براتون مثال زدم.
( دوره آموزش کاخن )
حالا همین رو بگیرین، برین جلو باز.- خیلی مثالها بیشتر است. فرقی نمیکند خواننده عربی بخونه، فارسی بخونه. ترکی بخونه، اسپانیایی بخونه، ریتم یک مسئله و رکن اساسی در موسیقی که مشترک است، خیلی اوقات در سبکهای مختلف موسیقی، در زبانها، گویشها و فرهنگهای مختلف میتواند مشترک استفاده شود.
بحث این نیست که فکر کنیم ریتم اسپانیش رو فقط باید انریکه بخونه.ـ فقط نمی دونم باید به فرض ریکی مارتین بخونه.ـ نه، اصلاً اینجوری نیست. دیدید که ناصر عبداللهی هم کار داره. خدابیامرز اسپانیش کار داشته، خدا رحمتش کنه. واقعاً خواننده و هنرمند قابل و کاربلدی بود. روحش شاد
( دوره آموزش کاخن )
خوب دوستان عزیز. این جلسه هم به پایان رسید. امیدوارم که موفق باشید. ریتم خیلی خوبی باهم دیگه کار کردیم. برید تمرین کنید، استفاده کنید و لذتش را ببرید. تا جلسۀ بعد خدانگهدار تون.